söndag 10 maj 2015


Bevittnat våld i skolan

Detta är ett inlägg som var tänkt att publiceras förra veckan men som fick utebli då jag själv var tvungen att på något sätt ta ställning i problemet. Detta i en position å ena sidan som förälder och den andra sidan som blivande lärare.
Situationen är att i mina två barns skola inträffade en incident med en elev som är diagnostiserad med ADHD, jag kan kalla hen Robin för enkelhetens skull.

Robin är 9 år och är liksom övriga elever ute på rast med sig har Robin sin resursperson, utbildad pedagog kan tilläggas. Robin blir arg helt utan orsak på en annan elev och anfaller denne. Resurspersonen går emellan och blir biten och slagen så denne blöder, varav Robin stegar iväg mot skolans entré. Runtomkring står elever och gråter, är rädda och några springer iväg för att själva inte bli angripna. De äldre barnen får också med sig några yngre elever som de försöker att skydda. En av de äldre är mitt barn som får med sig sitt yngre syskon, det yngre barnet vill nu inte gå till skolan igen på grund av rädsla för att bli attackerad av Robin.

Detta är inte första gången Robin varit aggressiv i skolan och inte heller ovan vid de påföljder som blivit.
Alla har rätt att gå i skola, men till vilket pris? Skolan ska ju vara en trygg plats för alla. Som mamma vill jag ha bort Robin från mina barn innan det händer något allvarligt med dem, jag vill helt enkelt beskydda dem från ”detta” barn. Som lärarstudent har jag dock en helt annan syn ”Robins rätt till skola och utbildning”.

Och så nu under samverkansdagarna fick vi höra hur det påverkar barn som bevittnar våld i hemmet. Men ska de då behöva bevittna våld i skolan av en elev som är helt utan kontroll, vilka följder får det?

10 kommentarer:

  1. Jag förstår att det här känns svårt. Det är verkligen ett dilemma. Jag har själv gått emellan i ett bråk och blivit skadad av en elev, liknande den du beskriver. En vecka senare kastade hen en sax på en annan elev inne klassrummet. Turligt nog vände sig den eleven om och saxen hamnade i ryggsäcken. Det var en fruktansvärd upplevelse. Vi var tre lärare inne i klassrummet och för oss var det var skönt att inte vara ensamma. Kan bara föreställa mig hur det var för de elever som gick i den klassen. Meningen är väl att en assistent som punktmarkerar ska hinna förhindra sådana händelser, men ibland går det för snabbt.

    SvaraRadera
  2. Ja, det är ett stort problem som finns på skolor idag. Jag arbetar på en skola där det inte allt för sällan händer likande situationer. Håller helt med dig om att det är en svår situation.det är en skola för alla, men till vilket pris, ofta tycker jag att den som är utåt agerande och ett barn som de andra är rädda för oftats är utanför. vilket leder till att den inte trivs och då kan bråken bli värre. vet ingte hur man ska lösa dessa situationer på ett bra sätt.

    SvaraRadera
  3. Jag har vart med om ett liknade fall på min första VFU där en Robin anföll elever. På min skola gjorde lärarna så att de förklarade för övriga klassen hur man ska bete sig kring Robin, och hur man kunde sätta sig in i Robins situation. Detta var dock väldigt kränkande + att det var ett sekretess brott. Mer åtgärder gjordes inte för Robin och hens beteende fortsatte, där de övriga eleverna fick ta hänsyn och acceptera ett beteende som inte är okej.

    Jag förstår helt din fråga hur långt man bör gå för att eftersträva en skola för alla ? Jag kan ibland tycka att det är kränkande att skolan ska vara för alla då vissa elever kräver mer än vad skolan kan erbjuda. Robin måste också kunna anpassa sig efter andra även om det är svårare, för annars är det kränkande mot alla andra som har med Robin att göra.
    Eftersom jag inte har kunskaper själv om ADHD är det väldigt svårt att säga hur man ska göra både som förälder och som lärare när det handlar om Robin. Själv skulle jag vilja att Robin inte gavs tillfälle att attackera andra, vilket syftet är med assistentens närvaro.

    SvaraRadera
  4. Ett riktigt dilemma... Som mamma skulle jag känna att skolan MÅSTE göra något. Ens barn ska aldrig nånsin behöva känna sig otrygg i skolan. Men det gör elever och jag har också mött elev med assistent där assistentens roll delvis är att "skydda" de andra barnen. Tyvärr går det ofta väldigt fort, kanske ett slag eller kommentar när eleven går förbi en annan. Jag tror att assistentens närvaro inger en viss trygghet men samtidigt så räcker inte det, alla elever måste känna sig 100% trygga. Kanske experterna (föräldrarna) borde komam till klassen och berätta om deras barns situation, kanske har de tips på vad eleverna kan göra eller hur de kan bemöta deras barn. Även borde eleven få gå till kurator och prata kontinuerligt, kan det finnas något bakomliggande. Om inte så får eleven prata ut när det händer sådan här saker och får då känna sig sedd samtidigt som hon/han hela tiden blir påmind om konsekvenserna som blir.
    Ett svårt problem, den största önskan är ju att barn ska känna sig trygg i skolan. Det ska vara en plats där eleven mår bra!

    /Martina

    SvaraRadera
  5. Det är sorgligt men sant att detta förekommer, jag har sett det på båda de skolor jag där jag arbetat. Min uppfattning i det hela är att samhället som stort måste göra en bättre insats för de här barnen. Jag tycker inte att det är rättvist att vi lärare ska behöva ta detta ansvar, att behöva riskera att bli fysiskt skadade m.m. Vi är faktiskt utbildade för att undervisa barnen, självklart har vi en omsorgs uppgift också. Men min fråga är hur mycket vi kan göra för barnens välmående, borde inte en annan yrkesgrupp kopplas in, t.ex. psykologer som kan betydligt mer om detta. Diskussionen bland lärarna på de skolor där jag arbetat rör sig kring huruvida barnen ens ska vara i skolan när de mår så uppenbart dåligt, de kanske borde vara sjukskrivna tills de mår tillräckligt bra för hantera en vardag i skolan som inkluderar interaktion med andra elever och vuxna. Vad tycker ni andra?
    // Charlotte

    SvaraRadera
  6. Vad hemskt och sorgligt att sådana saker händer i skolan. Det borde inte få hända, men hur ska man kunna förebygga det? Som du skrev så ska ju skolan vara en plats för alla. Jag tror det är otroligt svårt för skolan att hantera såna här situationer. Jag håller med Charlotte, kanske behöver andra instanser kopplas in? För att eleven ska få så mycket hjälp som möjligt.
    /Alexandra

    SvaraRadera
  7. Jag håller med om att det är fruktansvärt att detta händer i skolan. Vilket jag tror det gör, ganska ofta till och med. Precis som tidigare har skrivit så har jag också upplevt att en elev skrämmer de andra eleverna pga av sitt beteende. Mina erfarenheter är också att när en elev riskerar att bli så aggressiv tassar vi lärare lite runt på tå och ber de andra eleverna att acceptera hur ”Robin” beter sig, även om det inte är ett okej beteende. Bara för att undvika att hen blir arg. Jag vet inte hur man skulle kunna lösa ett sådant problem. Som någon tidigare skrev, detta är ett riktigt dilemma.

    SvaraRadera
  8. Vilken fruktansvärd händelse! Jag förstår ditt dilemma, men tycker att Robin borde bli avstängd och få annan undervisning i hemmet istället. Skolan ska vara en trygg plats och detta påverkas av endast en elev borde skolan vidta åtgärder. På skolan där jag vikarierar har "Robin-barn" 5 lärare på 3 elever och får inte ha rast samtidigt som de andra barnen, vilket har fungerat fint, men alla skolor har inte tillgång till dessa resurser..

    SvaraRadera
  9. Det är inte en rolig situation du beskriver. Som förälder till något av de andra barnen skulle jag ha tyckt att det var långt ifrån godkänt att mitt barn ska gå och vara otryggt på skolan. Som förälder till Robin hade jag varit förtvivlad över att sådant här behöver hända. Som lärare hade jag också känt förtvivlan över att inte räcka till. Som Robin hade jag känt mig otroligt ledsen och misslyckad. Ingen vinner - alla förlorar.

    Eftersom jag utgår från att barn vill samarbeta och göra rätt (Hejlskov, Greene, Juul, m.fl.) så är frågan för mig vad som hindrar Robin från att klara av att sköta sig. Varför får hen utbrott? Vad säger Robin själv? Hur kan vi hjälpa Robin att hitta strategier som hjälper hen att utveckla förmågan att ta kontroll över situationerna som utlöser utbrotten?

    Den som vill få en bra metod rekommenderar jag att läsa "Vilse i skolan" av Greene. Som komplement och bra hjälp både förebyggande och i situationen rekommenderar jag "Beteendeproblem i skolan" av Hejlskov. Bra böcker som jag tycker ger ett mycket bra och respektfullt förhållningssätt gentemot alla inblandade. Missförstå mig rätt, jag tycker naturligtvis att det är en otroligt komplex och jobbig situation som beskrivs, samtidigt är jag intresserad av att finna en lösning och jag tycker att de rekommenderade böckerna är en hjälp till att göra det sett ur ett lärarperspektiv. Som förälder är man mer baklåst när barnen är i skolan, där kan man inte påverka mycket om man inte tar ledigt från jobbet och sitter med.
    /Katrin

    SvaraRadera
  10. Ja, svårt det där! Skolan ska vara en plats för alla och dessutom en trygg plats... Jag kom i kontakt med en elev med ADHD under min VFU. Hen hade elevassistent och jag upplevde att hen fick komma och gå som hen ville, reglerna som fanns för alla andra gällde liksom inte för hen. Eleven skrek och svor och slogs och om inte eleverna var rädda för hen så upplevde de åtminstone att hen störde under lektionerna. Jag vet inte vilka mer åtgärder man hade kunnat sätta in.....

    SvaraRadera