torsdag 14 maj 2015

Skolans fostringsuppdrag

I boken Normiska perspektiv tar de upp att det är vår uppgift som lärare/ blivande lärare att "fostra våra elever till medborgare som kan verka för att vårt samhälle utvecklas i den demokratiska andan."

Min fundering är ifall detta "uppdrag" håller på att gå till överdrift/misstolkas? En kompis till mig jobbar (nybliven lärare) på ett högstadium i en klass som går i 9:an. Hon fick tidigt i våras ett samtal från en orolig mamma som hade problem med sin son i hemmet. Hon ansåg att han spelade för mycket dator och sov knappt för han satt framför datorn sent in på natten. Hennes fråga till min kompis var då:
 -Vad kan skolan göra för att få sonen att sköta sitt spelande?

Detta är helt galet enligt mig att denna fråga ens ställdes och att ansvaret skulle ligga på skolan när det kom till datoranvändandet i hemmet!
Hur hade ni agerat om frågan ställts till er? och anser ni att det börjar bli mycket som är skolan/lärarens fel när det kommer till fostran av elever?

19 kommentarer:

  1. Intressant inlägg Josefin! Det där är ett svårt dilemma. Men jag anser ändå att vi som lärare kan försöka vara ett stöd till föräldrarna, mamman i detta fall visade ju ändå att hon verkligen anförtrodde sig till pedagogen och sökte hjälp. Vi kan ju inte styra över vad barnen gör i hemmet, men vi kan ju ändå ta upp sådana saker på våra lektioner. Man kanske som lärare i detta fall kunna prata med eleverna om hur viktig vår sömn faktiskt är, för att vi ska orka med det dagliga livet. Men också att man tillsammans med eleverna prata om vilka konsekvenser som kan uppstå när man sitter så mycket framför datorn. / Josefine

    SvaraRadera
  2. Tack för ett intressant inlägg! Det är en intressant och minst sagt aktuell fråga du tar upp, men jag håller nog ändå med tidigare skribent om att även om elevens spelande inte faller inom skolans ramar, då det äger rum på elevens fritid, så har ändå mamman i detta fall anförtrott sig till pedagogen för att försöka lösa problemet. Det kan ju faktiskt vara så att vårdnadshavarna har försökt att lösa problemet på egen hand, utan resultat, och att de nu behöver råd och hjälp av någon annan vuxen som står deras barn nära, vilket vi som pedagoger ändå gör. Utöver vårdnadshavarna så är det ändå vi som lärare som har en av de närmsta relationerna med barnen då de spenderar en stor del av sin tid i just skolan tillsammans med oss. Vi känner eleverna väl och har dessutom en ganska stor inblick i hur just dessa elever fungerar och hur man kan bemöta och samtala med dem på ett mer pedagogiskt vis. Även om det inte känns som vårt ansvar vad eleven gör på sin fritid så känner jag ändå att vi kan ge vårdnadshavarna stöd och hjälp i frågan eftersom det ändå är elevens välmående och skolgång som annars riskerar att bli drabbat.
    /Jennifer

    SvaraRadera
  3. Detta är en mycket intressant frågeställning som visar på att fler och fler föräldrar behöver hjälp med hur de ska uppfostra sina barn. Jag tror att jag skulle föreslå att de tar kontakt med familjerådgivningen på kommunen. Där finns kompetent personal som kan ge råd och stöd och det går bra att vara anonym i samtalen med dem.

    SvaraRadera
  4. Intressant inlägg om hur lärarens uppdrag kan sträcka sig åt alla möjliga håll! Jag håller med de som skrivit innan. Man kan se det som om föräldern/vårdnadshavaren vänder sig till läraren för att få råd. Läraren kan då samarbeta med vårdnadshavaren eller ge tips på bra familjerådgivning. Hjälps vi åt tillsammans med vårdnadshavarna kan vi skapa en bättre förutsättning för eleverna att lära.

    SvaraRadera
  5. Jag kan tänka mig att många tänker att de inte behöver ta tag i vissa saker hemma för det ska skolan sköta. Men om en förälder ringer och frågar om råd och hjälp angående något i hemmet så kan man som lärare försöka vara där som ett stöd om det går, eller eventuellt tala om för föräldern vart hen kan vända sig för hjälp om man som lärare känner att man inte kan hjälpa till i just den situationen. Och vad jag har märkt så bara man pratar med föräldrarna om vad de behöver ta upp i hemmet med sina barn så accepterar de oftast det och tar tag i det. Det kan ju vara så att vi uppmärksammar saker som de inte gör hemma.

    SvaraRadera
  6. väldigt intressant frågeställning! Jag håller med de andra att när föräldrarna ber om hjälp att kan försöka prata med eleven eller / och föreslå familjerådgivning. Jag tror ibland att föräldrar lägger för mycket på skolan och lärarna. Jag menar att det är svårt att få kritik som förälder och då kan det ibland vara lättare att skylla på skolan än att faktiskt se sin egen del i det hela.

    SvaraRadera
  7. Som många många redan har skrivit är det nog viktigt att man som lärare visar att man lyssnar & vill hjälpa till så gott det går. Även om detta "problem" är i hemmet så kanske man ändå kan bidra med tips & idéer & prata om detta i skolan, att sömn är viktigt osv. I det långa loppet så kommer elevens brist på sömn förmodligen påverka skolprestationerna och just därför är det bra att en dialog sker.

    SvaraRadera
  8. Ni har kommit väldigt konstruktiva förslag på detta viktiga inlägg. Bra! Oavsett ifall man tycker att skolan ska engagera sig eller inte, så är det bra att vara förberedd på frågan. Den kommer med all säkerhet att dyka upp i olika skepnader. Många tror att läraren kan "fixa" allt.

    SvaraRadera
  9. Jag tycker att föräldrarna många gånger lägger för mycket ansvar på skolan och lärarna. Visst ska man som lärare vara en hjälpande hand för föräldern, man kan ta upp sömnens betydelse för kroppslig hälsa osv. Men jag måste även hålla med Eva-Lena att familjerådgivning kanske vore bra. Om inte annat så kanske elevhälsan kan hjälpa till med problemet.
    /Elisabeth L

    SvaraRadera
  10. Bra och viktigt att få tänka till inför frågeställningar som denna! Det är sannerligen inte alltid en lätt avvägning man som lärare måste göra i sådana situationer. Det är förstås viktigt att upprätthålla en god relation till föräldrar och att verka för varje elevs bästa då förhållandena i hemmet även påverkar skolarbetet. Jag vill ändå höja ett varningens finger och tycker att man ska vara varsam med hur mycket ansvar man tar på sig i relation till föräldrarna. När det gäller vad eleven gör hemma på sin fritid måste föräldrarna ta huvudansvaret och inte bara bolla över problem till skolan, men som några varit inne på är det vettigt att rekommendera kontakt med andra rådgivande instanser.

    SvaraRadera
  11. Intressant inlägg! Detta var faktiskt en liknande fråga som kom upp under min intervju med föreställningskartan inför den skriftliga uppgift vi håller på med nu. Jag intervjuade en rektor som menade att detta hör till vardagen i skolan. Föräldrar som menar att skolan bär allt ansvar för uppfostran av deras barm var inget ovanligt menade hon. Rätt eller fel, men som Ann-Britt skrev är det nog bra att vara beredd på att man kommer få liknande frågor.

    SvaraRadera
  12. Jag tycker inte att en elevs spelande och sena nätter ska vara lärarens ansvar, det är ju föräldrarna som måste ta tag i det! Dock kanske den föräldern försökte söka hjälp hos läraren med hur denne skulle göra. Tycker att det börjar bli lite väl mycket uppfostring i skolan istället för utbildning.. Och det är fel enligt mig.
    /Alexandra

    SvaraRadera
  13. Jag håller med det övriga skriver. Jag tycker inte att det är lärarens ansvar att prata med eleverna om vad dem gör hemma på sin fritid. Självklart kan det vara bra för läraren att veta varför eleven eventuellt kommer till skolan på mornarna och inte är pigg och utvilad. Om flera föräldrar ringer till läraren och vill ha hjälp med sådana uppdrag så skulle det innebära ännu mer obetald arbetstid för lärarna. Jag tycker att det redan finns tillräckligt med arbetsuppgifter. Tack för ett intressant inlägg!

    SvaraRadera
  14. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  15. Viktigt ämne att diskutera, dock känner jag att det borde vara en självklarhet att det inte ska ligga på skolans ansvarsområde utan det är ett föräldraansvar. Men eftersom frågan förmodligen kommer dyka upp vid många tillfällen i arbetslivet är det bra att diskutera den, jag tycker som många av er skriver att man kan hänvisa till hjälp exempelvis från familjerådgivning eller dylikt.

    Som förälder tycker jag generellt att vi kanske lite för enkelt lämnar över ansvaret på någon annan idag där jag anser att det är vi själva som föräldrar som måste ta tag i mycket frågor kring uppfostransuppdraget. Vad kommer detta sig?

    SvaraRadera
  16. Jag tycker givetvis att datoranvändning i hemmet inte ligger på skolans bord, men om jag hade fått denna fråga hade jag velat säga det hänger ihop med skolan. Om eleven ägnar mycket tid till att sitta vid datorn kan detta medföra att eleven får sömnproblem och inte har ork att engagera sig i skolan. Jag hade velat samarbeta med hemmet för att eleven ska må bra. jag hade också velat veta hur eleven ligger till betygsmässigt, för när man går i nian är det väldigt viktigt att få med sig så mycket som möjligt, och visar det sig att eleven inte lägger så mycket tid på sina läxor och istället spelar dator kan det ju vara värt att göra ett försök att motivera eleven.
    Sen tycker jag att man inte kan skylla på skolan för att eleven inte gör sina läxor, då eleven har ett eget ansvar över sina studier.

    SvaraRadera
  17. Inte en helt ovanlig fråga. Den dyker faktiskt upp titt som tätt när man samtalar med föräldrarna. Min personliga åsikt är att det är föräldrarna som har ansvaret och ska sätta reglerna men att vi som lärare självklart kan komma med tips och idéer hur de ska tackla detta. Däremot måste det stanna där fastän att det ligger i vårt intresse att det även fungerar hemma. Jag säger igen, föräldrar måste våga vara vuxna och obekväma. Det är inte alltid roligt att sätta regler och dessutom verkställa konsekvenser om reglerna inte efterlevs. De måste inse att de inte gör barnen någon tjänst genom att inte göra detta, tvärtom. Tyvärr är det en hel del föräldrar som faktiskt anser att det är vi pedagoger som ska dra det tyngsta lasset vad det gäller uppfostran. Detta betyder att vi för att eleverna ska kunna inhämta kunskaper samtidigt (eller under tiden) ska uppfostra barnen. Ett ganska tungt och tidskrävande arbete.

    SvaraRadera
  18. Denna fråga är till viss del aktuell även i de lägre åldrarna. Dessvärre blir det i många fall skolan som får ta itu med en stor del av spel-problemet då det får konsekvenser för skoldagen. Dels att eleverna är trötta men en del barn har även ett spelberoende som kan göra skoldagen besvärlig både för lärare och elever.
    // Charlotte, Orust (F)

    SvaraRadera
  19. Intressant! Jag tycker som tidigare skrivits om att kommer en förälder och ber om hjälp för att han/hon är orolig för sitt barn så tycker jag att läraren kan ta upp sådana saker på lektionerna som tidigare nämnts kan man prata om hur viktig sömnen är osv. Det här spelberoendet kommer förmodligen även att påverka pojkens skolprestationer eftersom han inte kommer utvilad till skolan. Ibland lyssnar eleverna mer på sina lärare än på sina föräldrar vilket kanske den här desperata mamman behövde få hjälp med. //Dragana Lind

    SvaraRadera