måndag 4 maj 2015

Fungerar tydliga regler för alla?

Läste en artikel i 4:e numret av tidningen Skolvärlden om vad den internationella engelska skolan har för regler i och utanför klassrummet. Med tanke på vår senaste uppgift var det kanske några som valde att skriva om den behavioristiska teorin?

På skolan finns ordningsregler där disciplin, struktur, ordning, trygghet och en lugn arbetsmiljö är grunden. Eleverna ska vara i tid, om de inte är det så låser läraren dörren, vilket innebär att eleven utanför missar den viktiga genomgången. Det ska vara tyst, de ska räcka upp handen om de har något att säga och sist men inte minst, läraren ska undervisa och eleverna lära sig.

Frågan jag ställer mig är: Vad händer med de eleverna som inte kan hålla sig till dessa regler? Om de gång efter gång blir utelåsta så missar de inte bara genomgången...vad händer med deras självkänsla?
Den inre motivationen, finns den hos alla de elever som sitter tysta och bara lyssnar i detta klassrum?

/Sophie

14 kommentarer:

  1. Själv tycker jag inte att denna teorin är bra om man går efter den strikt, det blir tyvärr att de elever som inte kan följa dessa regler faller bort och inte klarar av skolan. Dessutom tror jag att deras motivation inte gynnas alls, varken den yttre eller inre. Eftersom de inte klarar att följa regler så får de ingen bra respons från omgivningen. Jag tror att många av de elever som sitter tysta och lyssnar i sådana klassrum inte alltid har den inre motivation, de gör det de ska bara för att de måste och de inte vågar något annat.
    Klart man ska ha regler i sitt klassrum som ska följas men det finns en gräns också, annars försvinner motivationen hos de elever som inte klarar de krav som ställs på dem.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker det är jätte viktigt att man har rutiner och regler för att göra skolan så tydlig och enkel som möjligt för eleverna, samt att det underlättar arbetet. Dock så tycker jag inte att det är en bra ide att stänga dörren om en elev. Det kan absolut påverka elevens självkänsla och motivation till lärande om läraren anser att elevens närvaro inte är viktig. Man bör istället prata med eleven efter genomgången eller dylikt för att eleven ska förstå vikten av att komma i tid.

    I det andra fallet med motivationen för de övriga eleverna tror jag att de inte känner sig särskilt motiverade om de är objekt i inlärningen och inte får knyta an undervisningen till deras inre för att finna lust att lära.

    SvaraRadera
  3. Låsa dörren för de elever som kommer sent är inte ok enligt mig. Förstår inte riktigt poängen med det hela, vad vill man visa med det? Istället tycker jag att man ska prata med eleverna, de som har svårt med att komma i tid av olika anledningar hur viktigt det är att komma i tid. Visst ska det finnas regler och rutiner i ett klassrum men det finns gränser för vad som är bra och mindre bra för eleverna.
    Motivationen för de elever som kommer senare och inte får komma in i klassrummet tror jag försvinner ganska så snabbt tyvärr.
    Som det tidigare skrevs så tror även jag att motivationen i ett sådant klassrum inte är särskilt positiv, eleven gör bara som läraren säger och lär sig om sådant som läraren tycker de ska lära sig. Nej, jag tror inte på en sådan undervisning.//Dragana Lind

    SvaraRadera
  4. Intressant inlägg Sophie! Jag håller med er om att det är viktigt att det finns rutiner och regler i klassrummet, men att låsa dörren om man kommer försent ser jag ingen fördel med. Alla kan ju komma försent, och det kan finnas en rad olika anledningar till detta. Som ni säger är det nog viktigt att man pratar med eleverna om varför hen kommer försent och sedan försöka ta reda på anledningen, och tillsammans försöka finna en lösning. Jag anser inte att elevernas beteende främjas av belöningar och bestraffningar utan att man tillsammans med eleverna försöker komma fram till hur arbetsron ska främjas i klassrummet. Jag tror inte heller att elevernas motivation främjas av att läraren står längst fram vid tavlan och håller föredrag, utan att eleverna måste känna att undervisningen är meningsfull och att de är en del i lärprocessen. /Josefine Persson

    SvaraRadera
  5. Jag tror också precis som Josefin har skrivit att det är viktigt att ha regler och rutiner i klassrummet som eleverna ska följa. Jag ställer mig mycket kritiskt till att låsa ute eleverna från klassrummet. Alla elever har rätt till undervisningen vare sig de kommer försent eller inte. dock anser jag att det är viktigt att man tydligt visar för eleven/eleverna att man ogillar den sena ankomsten till klassrummet och pratar om detta. Vad gäller elevernas motivation så tror jag inte att eleverna blir motiverade om det endast är läraren som styr. För att få eleverna motiverade till skolarbetet är det enligt mig viktigt att involvera och göra eleverna delaktiga i undervisningen.

    SvaraRadera
  6. Intressant inlägg! Jag har personligen aldrig upplevt eller hört talas om en lärare som låser dörren och stänger ute elever som kommer försent. Är detta ens tillåtet?
    Vad det gäller motivationsdelen gäller det självklart att se till att eleverna tycker att undervisningen är meningsfull. Vad som känns meningsfullt är dock väldigt individuellt från elev till elev och jag tror inte att lärarledda genomgångar behöver vara helt fel. Det kräver dock en lärare som är engagerad och duktig på att göra genomgången intressant för att på så vis trigga motivationen hos eleverna.

    SvaraRadera
  7. Jag tror på ordning, reda och regler men med visst spelrum. Självklart måste eleverna få veta att vi inte tycker det är ok att de kommer försent men att låsa dörren så att de inte kan komma in är verkligen inte rätt. Vissa elever kanske inte själva är ansvariga för att de kommer försent, det kan ju faktiskt vara så att de har föräldrar som inte är så bra på att passa tider. Då straffas ju eleverna för något de kanske inte själva kan rå för.

    SvaraRadera
  8. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  9. När det gäller förseningsfrågan så tycker jag inte att man ska låsa ute elever, verkligen inte, men jag menar samtidigt att det är viktigt att ha vissa regler när det gäller hur man ska sköta sig på skolan. Inte i grundskolan men när man kommer upp på gymnasienivå så tycker jag att lärare gärna kan visa tydligt att det inte är okej att komma försent (vid upprepade tillfällen då förstås!) Tycker det handlar lite om att läraren trots allt bör ta hänsyn till de andra eleverna i klassen. Det är inte särskilt respektfullt mot sina klasskompisar att alltid komma för sent, för det blir trots allt ett störande moment och ett avbrott i undervisningen. Sedan så är det ju såklart viktigt att läraren tar eleven till sidan och frågar VARFÖR denne kommer försent, det kan ju bero på saker som att eleven mår dåligt eller har det jobbigt hemma och då är det ju självklart att man ger eleven stöd och visar förståelse! Men när förseningar och liknande sker pga ren ”lathet” eller att man inte bryr sig så måste jag säga att jag personligen tycker att det är viktigt att vara bestämd. Jag tror inte det är fördelaktigt att varken låsa dörren eller att vara för tillåtande. Jag tycker inte någon av sätten indikerar att skolan är viktig och betydelsefull. Inte heller skapar någon utav dem särskilt mycket motivation. Den gyllene medelvägen är nog bäst, som i så många andra fall.

    SvaraRadera
  10. Jätteintressant, jag hade en lärare som gjorde just detta, minns inte om det var högstadie eller gymnasiet. Han låste dörren när lektionen startade, kom man senare var man tvungen att knacka på för att så bli insläppt. Detta hade nog dubbel verkan, vissa skärpte sig och kom i tid, resterande av de som kom för sent kom inte alls. Detta var iofs i Norge där vi även får betyg för ordning och beteende, ett betyg där försentkommning spelar in. Dock förstår jag tanken med att inte störa undervisning som är igång även om jag tror du kan åstadkomma detta med andra åtgärder, eleverna ska inte känna att en timmes frånvaro är bättre än fem minuter sent - vilket en låst dör kan leda till..

    SvaraRadera
  11. Jag tror på tydliga ramar och regler för eleverna. Men även tydliga konsekvenser om dessa inte följs. Att låsa dörren är inte en konsekvens som på något sätt förtydligar problemet eller som kanske påverkar eleven speciellt mycket? Jag tror mer att eleven hyser agg för läraren i det fallet än att den förstår problemet.
    På tal om teorier å tror jag att man som pedagog måste skapa sin egen, plocka delar från alla teorier som du tycker är bra och fängslar dig och motivationen hos dina elever. Vi är ju alla olika, även vi pedagoger. /Maja Franzén

    SvaraRadera
  12. Håller med om att rutiner och regler är viktiga i skolan, dock bör konsekvenserna om man bryter mot dessa vara rimliga. Att utestänga en elev från undervisningen är inte rätt väg att gå. Som tidigare har skrivit kan förseningar bero på föräldrarna och handlar det om yngre barn tror jag att förseningar nästan alltid kan läggas på föräldrarna. Man kan tillsammans i klassen bestämma och komma fram till regler som förhoppningsvis känns bra för eleverna. På så sätt kan det vara lättare att följa reglerna då man faktiskt varit med och bestämt om dem.
    //Hanna Arkteg

    SvaraRadera
  13. Håller med om att rutiner och regler är viktiga i skolan, dock bör konsekvenserna om man bryter mot dessa vara rimliga. Att utestänga en elev från undervisningen är inte rätt väg att gå. Som tidigare har skrivit kan förseningar bero på föräldrarna och handlar det om yngre barn tror jag att förseningar nästan alltid kan läggas på föräldrarna. Man kan tillsammans i klassen bestämma och komma fram till regler som förhoppningsvis känns bra för eleverna. På så sätt kan det vara lättare att följa reglerna då man faktiskt varit med och bestämt om dem.
    //Hanna Arkteg

    SvaraRadera
  14. Jag håller också med de ovanstående som skrivit om regler och rutiner, för visst behövs det för att få en fungerande skolmiljö. Att låsa ute elever verkar oerhört drastiskt, men det är inte okej att komma försent gång på gång men det får man ta med den berörda eleven.
    Jag tror däremot inte att alla elever har inre motivation i ett sånt klassrum, utan fokus läggs på den yttre motivation. Och då tappar man dem som saknar den inre motivationen och med tiden så tynar den inre motivationen bort för allt fler elever. Det är ingen gynnsam lärande miljö anser jag.

    SvaraRadera