lördag 25 april 2015

Tips om vilka möjligheter och risker det finns med elevinflytande


Att arbeta entreprenöriellt i skolan kan öppna många dörrar och öka motivationen för många elever, men för vissa elever kanske detta arbetssätt inte fungerar alls. Därför tänkte jag bara tipsa om en artikel på skolverket som tar upp vilka möjligheter och risker det finns med elevinflytande, du kan läsa artikeln HÄR!

/ Laura




5 kommentarer:

  1. Viktigt! Tack för detta! Som jag tolkar det, betyder det inte att inflytande behöver minska, utan kanske mer att man behöver vara vaksam på de problem som kan uppstå.....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig till fullo Ann-Britt!

      Radera
  2. Intressant läsning! Tror som artikeln beskriver att det absolut kan finnas en fallgrop här. Man kan nästan se vilka elever (från den klass man arbetat i ) vilka som får svårare att utmana sig själva eller behöver ett stort lärarstöd. Något som jag frågar mig själv är väl när vi kommer till elevinflytande i tex en årskurs 1, vilka val är ok att eleven får göra? Det inflytande jag såg under min VFU var, elevens val en dag i veckan, att få ha en vattenkanna i klassrummet som eleverna själva skötte samt IUP:erna då. Jag noterar också att artikel lyfter (om jag fattat det rätt) att man bör ha koll vad eleven driver själv så hen inte får en låg position i skolan och senare ut i samhället. Detta kan ju relateras till att detta inte passar alla fullt ut samt alla har vi väl olika positioner och tar för oss olika mycket i samhället men saknar för den skull inte drivkraft eller kreativitet/ Annika Lund

    SvaraRadera
  3. Tror absolut att det finns en risk (som det också står i artikeln) att de elever som hörs mest och syns mest har större chans att påverka och få igenom sina önskemål. Nånstans vill vi vara rättvisa och låta alla elever komma till tals, men hur gör vi när tid och ork inte riktigt räcker till? Eller när de lite mer försynta eleverna själva kliver tillbaks för att släppa fram "de som hörs"?

    SvaraRadera
  4. Tror absolut att det finns en risk (som det också står i artikeln) att de elever som hörs mest och syns mest har större chans att påverka och få igenom sina önskemål. Nånstans vill vi vara rättvisa och låta alla elever komma till tals, men hur gör vi när tid och ork inte riktigt räcker till? Eller när de lite mer försynta eleverna själva kliver tillbaks för att släppa fram "de som hörs"?

    SvaraRadera