onsdag 22 april 2015

Skapar lärare "jobbiga" klasser?

I boken ”Normiska perspektiv”, skriven av Elisabeth Elmeroth fastnade jag för en mening där hon innan beskrivit makten som lärarna har att förvalta i sin klass och hur normer kan skapas. Även att de oftast skapas av vuxna. Meningen var ”På så vis tvingas man , medvetet eller omedvetet, att vara eller uttrycka sig på ett visst sätt..” (Elmeroth 2012. sid 19)
Under min praktik var det nämligen så att jag fick följa ”den värsta årskursen på skolan”. Det var många individer som jag märkte av att de mådde dåligt av klassrumsmiljön och blev väldigt stökiga, men så fort de kom ut på rasten blev de helt lunga och trevliga.
Kan det vara lärarna som skapar dessa ”jobbiga” klasser eller beror det på hur individerna fungerar med varandra i klassen och hur de själva skapar normer?

20 kommentarer:

  1. Jag tror absolut detta beror mycket på läraren. Jag känner och har känt själv under min skoltid att jag har varit annorlunda i klassrummet beroende på hur läraren har varit. I detta fall verkar ju eleverna trivas med varandra eftersom det fungerar bra på rasterna..så jag tror att det kan ha något med lärarens ledarskap och förvaltning av normer att göra. Sen kanske det är en klass som har svårt att vara stilla, därför kanske det funkar bättre på rasterna också..detta skulle kanske kunna vara en norm som "smittat av sig" i klassen.

    SvaraRadera
  2. Jag tänker att det beror på både individerna och hur läraren leder klassen. Har man en lärare som inte är någon bra ledare så tycker jag att man i vissa fall kan skylla "jobbiga" klasser på läraren. Jag arbetar i en klass (åk 4) just nu där det har varit en lärare som inte tagit så stor ansvar i sitt ledarskap. Detta, plus andra faktorer har påverkat hur klassen agerar idag. Det är en väldigt "jobbig" klass och alla på skolan vet det. När man pratar med lärarna om klassen så tycker de flesta att det är jobbigt att höra att klassen inte fungerar bra i dagsläget. Många lärare påpekar vilken fin, bra och duktig klass det var innan de började i åk 4. I det här läget så tror jag att läraren som klassen har haft har påverkar klassen väldigt mycket samtidigt som det är mycket annat som händer runtomkring eleverna. Så jag tycker inte att allt kan skyllas på varken lärare eller eleverna utan alla har sin del i helheten.

    SvaraRadera
  3. Jag tänker att det beror på både individerna och hur läraren leder klassen. Har man en lärare som inte är någon bra ledare så tycker jag att man i vissa fall kan skylla "jobbiga" klasser på läraren. Jag arbetar i en klass (åk 4) just nu där det har varit en lärare som inte tagit så stor ansvar i sitt ledarskap. Detta, plus andra faktorer har påverkat hur klassen agerar idag. Det är en väldigt "jobbig" klass och alla på skolan vet det. När man pratar med lärarna om klassen så tycker de flesta att det är jobbigt att höra att klassen inte fungerar bra i dagsläget. Många lärare påpekar vilken fin, bra och duktig klass det var innan de började i åk 4. I det här läget så tror jag att läraren som klassen har haft har påverkar klassen väldigt mycket samtidigt som det är mycket annat som händer runtomkring eleverna. Så jag tycker inte att allt kan skyllas på varken lärare eller eleverna utan alla har sin del i helheten.

    SvaraRadera
  4. Jag tror att klassrumsmiljön har en stor påverkan till om det blir stökigt i en klass eller inte.. Det som kan påverka beteendena är allt ifrån hur klassrummet är möblerat till hur ljussättningen är osv. De små grejerna kan göra mkt. Det är ju lärarna som skapar denna miljö och där med även de som skapar de "jobbiga" klasserna på sätt och vis.

    Jag träffade en klass under min förra VFU där det var mycket tjafs mellan eleverna men efter ett tag valde läraren att möblera om i klassrummet & placerade om eleverna & då blev det som en helt ny klass.

    SvaraRadera
  5. Jag tror att man som lärare kan påverka en del, men som flera av er skriver, så är det viktigt att inte döma ut en lärare som har en jobbig klass. Det är som sagt många faktorer som inverkar och ibland kan det var detaljer som får det att gå överstyr. Vi lärare är inga supermänniskor och har bra och dåliga dagar och/eller perioder. Det jag har sett som en styrka är arbetslaget och att man där kan stötta varandra på olika sätt. Lärarjobbet är inget ensamjobb och ska inte vara det. Det är alldeles för tufft att stå ensam i det jobbet idag.

    SvaraRadera
  6. Självklart kan man inte "skylla allt" på läraren, eftersom att det är många faktorer som spelar in, precis som ni skrivit här. Men jag tror att en stor del har med läraren och dennes ledarförmåga att göra. Jag tror att det är viktigt med en tydlig och trygg ledare som har en positiv inställning. Att ledaren är trygg och skapar en trygg klassrumsmiljö tror jag många gånger resulterar i en trygg klass. /Ida

    SvaraRadera
  7. Självklart kan man inte "skylla allt" på läraren, eftersom att det är många faktorer som spelar in, precis som ni skrivit här. Men jag tror att en stor del har med läraren och dennes ledarförmåga att göra. Jag tror att det är viktigt med en tydlig och trygg ledare som har en positiv inställning. Att ledaren är trygg och skapar en trygg klassrumsmiljö tror jag många gånger resulterar i en trygg klass. /Ida

    SvaraRadera
  8. Under min första VFU fick jag följa "den jobbigaste klassen" och jag förstod inte vad någon menade. Jag tyckte att det var en mysig klass där jag blev varmt välkommen. Detta kan ha berott på att jag inte gick in med inställningen att klassen var så jobbig som andra sa och jag tror att det gjorde stor skillnad. Däremot tror jag att vissa klasser kan vara extremt jobbiga och då är det viktigt att ge den klasslärare hjälp och stöd (t.ex. inom arbetslaget). Att som Ida säger vara en tydlig och trygg ledare med en positiv inställning gör mycket för klassen och resulterar i många fall i en trygg klassrumsmiljö, men det är viktigt att komma ihåg att ibland fungerar inte ens det och då är det varken läraren eller elevernas fel. Då gäller det att tillsammans försöka förstå varandra och bygga upp något nytt tillsammans, vilket är lättare sagt än gjort.

    SvaraRadera
  9. Min tanke är att läraren spelar en viktig roll, jag har dessvärre sett skillnader på hur olika klasser reagerar på olika lärare på nära håll. Jag vill dock påpeka att jag upplevt det motsatta förhållandet mycket oftare. Då tänker jag på elever som är lugna och trevliga i klassrummet och i lärarens sällskap, men som blir desto "vildare" och otrevligare utanför klassrummet.

    SvaraRadera
  10. Att en klass är jobbig tror jag har flera orsaker. Läraren kan däremot jobba med att försöka minimera problemen eller få dem att försvinna. Att jobba mycket med gruppen och att samtala om vilka normer vi ska ha i vår klass och skola. Att tillsammans jobba fram den miljön vi vill ha. Detta är ett mycket intensivt arbete såklart och ibland så tror jag kanske inte att det går. Jag har däremot sett en oerhört stökig klass som fick en lärare som de "behövde". Läraren ifråga har jobbat oerhört mycket med klassen och kan nu lämna över denna 3:a till hösten som en tryggare och lugnare klass. Det var kul att se och man undrar hur läraren jobbade aktivt för detta.

    SvaraRadera
  11. Hej ! Spännande inlägg och jag tror att klassrumsmiljön många gånger kan bero på läraren och dess ledaregenskaper. Jag har erfarenhet av att arbeta som resurs i klass och jag är ofta i elevgrupper där gruppen möter olika lärare. Och visst är det så att gruppen är stökigare med vissa lärare, och det tror jag beror på att vissa har lägre och högre krav på studiemiljön. /Maja Franzén

    SvaraRadera
  12. Jag tror att en "stökig" klass kan bero på läraren men som vi vet ingår det 20 eller fler olika individer i en klass och dessa ska på något sätt fungera ihop. Samtidigt som vi ska undervisa och låta eleverna vara med och bestämma och påverka så finns det oftast en eller ett par elever som inte alls fungerar på det sättet. Vi måste hitta rätt balans.
    Idag ställdes jag inför en annan frågeställning. Vi skulle bryta klassrumsundervisningen och ta oss (gående ca 25 min) till ett närliggande vattendrag/sjö. Där skulle vi träffa en ledare som höll i en Naturskola. Mycket intressant!. Jag kände mig väldig inspirerad och positiv men samtidigt tänkte jag på min klass. Jag har flera elever i min klass som är diagnosticerad för ADHD och även medicinerar för detta. Dessutom har jag några andra som även de har svårt med koncentration och som blir väldigt "fladdriga" och speciellt när vi bryter det "normala" och gör andra saker. Att då tillbringa en hel dag vid vatten och forsar känns lite oroligt. Nu gick det bra men som sagt, en del av eleverna är mycket impulsiva och är svåra att ha koll på och lita på. Frågan är ska min klass inte göra sådana här utflykter? Eller ska de elever vi inte känner att vi kan lita på stanna hemma? Eller ska vi har med så pass mycket personal att vi kan punktmarkera dessa barn? I mitt fall skulle det senare innebära att vi borde vara 6 personal på 18 elever. Vilken skola har budget för det? Hur som helst, dagen gick ganska bra. Eleverna tyckte det var intressant och de fick med sig många nya kunskaper. Själv var jag helt slut efter att ha sprungit runt och räknat in eleverna var femte minut. Trots detta anlände jag till skolgården efter dagens slut med ett leende på läpparna. Kram på er. Trevlig helg! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Först av allt vill jag säga- Bra jobbat Marika! Jag har full förståelse för din oro du kände, vet ju vilken klass du har. Jag tror att det gick bra för att du har bra ledaregenskaper och att du bygger upp en trygg relation mellan dig och dessa elever vilket kan (förhoppningsvis) leda till att dessa elever lyssnar på dig när du försöker stoppa deras impulser.

      Jag tror även som andra har skrivit att om en klass inte fungerar så kan inte alla fel vara lärarens. Dock så vill jag tillägga att visa bör inte arbeta som lärare just för att de saknar vissa ledaregenskaper, som jag personligen anser är av stor vikt för att lyckas bygga upp en bra relation med eleverna och även på så sätt få ett fungerande klassrumsklimat. / Sandra J

      Radera
  13. Intressant blogginlägg. Jag tror inte det finns något enkelt eller enskilt svar till varför en klass kan upplevas (eller faktiskt vara) extra stökig. Ibland beror detta nog på lärarens brist på att kunna tygla sin klass och ibland kan man nog hitta orsakerna hos eleverna själva. Jag tror också att vissa klasser riskerar att bli stämplade som ”skolans stökigaste klass” vilket tyvärr gör att många lärare kommer behandla dem just som detta vilket leder till en självuppfyllande profetia. Jag fick själv vikariera i en klass på en skola jag aldrig tidigare varit på och fick just denna dag ”skolans värsta klass”. På väg till klassen hörde jag andra lärare varna mig för eleverna i denna klass och hur jobbiga dessa elever var osv. Det fanns inga diagnostiserade elever överhuvudtaget i klassen utan jag fick bara uppfattningen om att klassen som helhet var väldigt stökig och bråkig. Jag lyssnade på lärarkollegornas råd och tipps om hur jag skulle bemöta klassen, men valde sedan att bemöta eleverna som om jag inte visste något om dem alls och försökte att inte ha några förutfattade meningar överhuvudtaget. Resultaten blev att både jag och mina elever fick en toppendag tillsammans. Jag tror att vi många gånger stämplar både elever och ibland hela klasser som stökiga och faktiskt aldrig ger dem chansen att visa sina bästa sidor.// Madleen

    SvaraRadera
  14. Som ni skriver är läraren självklart en bidragande orsak till stökiga klasser. Men en klass består också av olika individer i behov av olika typer av ledarskap för att fungera. Vissa behöver en stark ledare medan andra behöver mer av en kamratfigur. Jag tror att det gäller att anpassa sin ledarstil efter olika i elevers behov (i den mån det går).

    Vad det gäller klassrumsmiljö reagerar även där elever olika starkt på olika förhållanden och det gäller nog att tänka igenom noggrant vart och hur man placerar elever i klassrummet och ser till att klassrummet blir en trygg miljö.

    SvaraRadera
  15. Tror precis som många andra skrivit att en "stökig" klass kan beror på flertalet olika saker, det är mycket som påverkar. Dels är det lärarens ledarförmåga som självklart har en avgörande roll, men sen får man inte glömma att det i en klass är många olika viljor och personligheter som ska lära sig samsas och dela på en liten yta, och det är ju inte alltid detta samspel fungerar.

    SvaraRadera
  16. Jag tänker att läraren spelar en stor roll hur klassen är, men precis som alla andra skriver så är det inte det som bidrar till att en klass är stökig/ orolig. Det kan finnas andra orsaker till att en klass är på ett visst sätt. Elevgruppen spelar en stor roll, olika elever kräver olika mycket! På min vfu var det en hel del stök i klassen, tyvärr hade den klassen haft en lärare tidigare som ofta var sjukskriven och fick istället ett antal ex vikarier vilket bidrog sedan till att klassen blev orolig och inte hade någon som helst struktur i klassen. Jag tror att absolut ett gott ledarskap leder till en tryggare klass och då behövs det rutiner och framför allt en trygg relation mellan lärare och elever // Dragana

    SvaraRadera
  17. Viktigt att komma ihåg är att inte döma ut en lärare som icke-kompetent innan situationen analyserats ordentligt. Jag har sett detta hända och det är förödande. Jag är fullt medveten om att det finns personer som inte klarar att ta sitt ledaransvar, men jag vet också att fullt kompetenta lärare har utsatts för kampanjer som fått dem att tappa fotfästet. Vi måste vara rädda om varandra och det måste vara tillåtet att ha dåliga dagar. Lärarlaget är superviktigt där!

    SvaraRadera
  18. Jag tror både eleverna och lärarna påverkar stämningen. Eleverna i det här fallet kanske känner sig obekväma med varandra i undervisningen och därför blir miljön spänd. det kan också vara så att läraren visar att denne inte klarar av klassen vilket får respekten för läraren som ledare att sjunka. Läraren bör i detta fall vara tydlig med vem man är och att ha tydliga ramar för hur man beter sig i klassrummet. Detta ska också diskuteras med eleverna, där man kommer fram till varför arbetsron blir bättre om ljudnivån inte är så stökig och hur mycket det kan störa andras studerade om man är stökig. Då blir det ett gemensamt beslut från alla för vad som är okej.
    jag som lärare måste kunna kräva hur jag vill att min arbetsplats ska vara och lika så eleverna.
    Men är detta en fråga om elevernas otrygghet i varandra bör man som lärare skapa metoder för att föra samman klassen.

    SvaraRadera
  19. Jag tror att det beror på samspel mellan gruppen och läraren. Att läraren till stor del påverkar klimat, på samma sätt som en bra lärare kan lyfta en hel grupp. Men sen spelar miljön stor roll, en miljö som vuxna inte mår bra i mår alldeles säkert inte barn bra i heller. Bara en sån sak som att lärares förväntingar påverkar hur denna möter elevgruppen, spelar ju stor roll. Tycker det är så tråkigt när en får höra att "tur att du hade just den här klassen på din praktik.. De som börjar ettan nu blir en riktigt svår grupp". Så klart man blir påverkad av de orden och kanske ändrar sitt beteende mot eleverna. Detta redan innan man mött dem! Jag håller med Andreas att det kräver olika ledarstilar till olika elever och elevgrupper. Det är heller inget bra förhållningssätt att lägga över problem till eleverna, det är sällan man kan ändra problem bara genom att titta på eleven. Man måste se helheten; miljö, lärare, gruppen osv. Varje elev som finns i gruppen är med och formar, skapar normerna i gruppen.

    SvaraRadera