torsdag 16 april 2015

Vad är en bra lärare?


Fick mig en liten tankeställare igår när min dotter kom hem och klagade över dåliga lärare. Under två lektioner hade hon inte haft sin ordinarie lärare utan en vikarie. Hon ansåg att ”han var skitdålig som lärare” och frågade mig om vem som helst får vara vikare i skolan. Detta fick mig att fundera över hur elever anser att en bra lärare ska vara. Alltså frågade jag henne och detta blev svaret.

En bra lärare för en tolvåring ska vara en lärare som är engagerad och deltar i skolarbetet, han skapar ramar och spelregler för att det ska bli en balans mellan styrning och frihet. Men han ska också stötta genom att vara en medspelare, underlätta arbetet genom att hjälpa till att leda i en bestämd riktning men ska också utmana. Det var också viktigt att han skapade en balans mellan stabilitet och förändring genom att ha kända rutiner men även erbjuda nytt och okänt som blir intressant, ger nya perspektiv och nya sätt att tänka. Det viktigaste av allt var en rättvis lärare som kan förklara på många olika sätt , som kan lära ut och ”låter oss gå ut i verkligheten och se hur det verkligen är”. De borde också ”kliva ner från stolen ibland och inse att de inte alltid har rätt och att kunna erkänna detta för eleverna”.

Hennes svar på hur en bra lärare ska vara fick mig att inse att hon tänker i samma banor som mig. Det är så här jag vill vara som lärare med några tillägg. Ämneskunskaper är ju självklara men man behöver även kunna visa empati, respekt och vara i harmoni med sig själv, ha en välutvecklad relationskompetens, vara tydlig, omtänksam och ansvarsfull. Det är också viktigt att man vet sina egna styrkor och svagheter, att kunna ge bekräftelse men även kunna känna igen och ha förmågan att sätta sig in i ett barns beteende och förstå vad som ligger bakom detta beteende.

Så en bra lärare för en tolvåring är egentligen en medarbetare som för en entreprenöriell pedagogik, eller vad tror ni?

14 kommentarer:

  1. Här tänker jag också att det är otroligt svårt att komma in som vikarie. Jag jobbade på det viset i ca tio år och jag trivdes ganska bra med det. Det var ett lite annat jobb än att vara klasslärare och jag kan inte säga att det ena var bättre eller sämre än det andra. Men en stor skillnad är att det är svårt att bygga relationer när man hoppar in som "gumman i lådan" och ibland var jag tvungen att gissa mig till vilket bemötande som skulle kunna fungera. Under tio år, kan ni räkna ut att det inte fungerade alla dagar och ibland berodde det inte ens på mig att det inte fungerade. Det kunde vara tillfälligheter som spelade in just den dagen. Vikariens roll är svår då man inte har hela bilden klar för sig.

    SvaraRadera
  2. Tycker det är väldigt svårt att säga vad en bra lärare är, för en lärare som en elev anser vara dålig kanske en annan elev anser vara bra. Sedan tycker jag att din dotters bild av en bra lärare är väldigt lik min bild av hur jag själv vill vara som lärare. Men är nog svårt att säga att det gäller 12- åringar generellt utan är kanske mer en åsikt även om jag tror att många säkert håller med :)

    SvaraRadera
  3. Klok dotter du har! Jag hoppas att jag kommer att arbeta så när jag kommer ut från denna utbildning. Att hoppa in som vikarie är svårt, tycker jag i alla fall. Det krävs ganska mycket för att lyckas skapa en relation som behövs för att kunna få elever att arbeta mot den riktning man önskar. Därför kan jag tycka att det är lite sorgligt att ( i alla fall i min kommun) så kan vikarier sakna det svenska språket och ändå få jobba. Detta känns för mig helt obegripligt.För hur ska eleverna förstå uppgiften som delas ut om eleverna inte förstår vad "läraren" säger? / Sandra J

    SvaraRadera
  4. Hej! Håller med föregående kommentar om att oj vad svårt det kan vara att komma in som vikarie! Ofta rings man in på morgonen och ofta finns det inte alls någon lektionsplanering att tillgå. Det gäller att höfta sig fram ! Kanske var denna lärare "skitdålig" men kanske hade han alla egenskaper din dotter vill ha hos en lärare men han fick inte tillfälle att visa dem. Vi som pedagoger bör inte döma en elevgrupp direkt och eleverna bör inte döma oss direkt.
    Dock tycker jag din dotter verkar ha en sund inställning till vad man som elev faktiskt kan kräva att ens lärare bör ha för egenskaper. En viss socialkompetens, eller hur? Och tråkigt nog, har inte alla det.

    Mvh Maja Franzén

    SvaraRadera
  5. Hej! Jag håller med er andra om att komma in som vikarie är svårt. Bara en sådan sak att som att lära sig elevernas namn kan ha en stor betydelse iaf för mig. Man har inte samma auktoritet som klass läraren och oftast finns det elever som ska "testa" en.
    Precis som de flesta andra säger så har du en klok dotter och jag siktar också att bli en sådan lärare som inte bara har ämneskunskapen utan socialkompetens // Irina

    SvaraRadera
  6. Hej! Jag håller med er andra om att komma in som vikarie är svårt. Bara en sådan sak att som att lära sig elevernas namn kan ha en stor betydelse iaf för mig. Man har inte samma auktoritet som klass läraren och oftast finns det elever som ska "testa" en.
    Precis som de flesta andra säger så har du en klok dotter och jag siktar också att bli en sådan lärare som inte bara har ämneskunskapen utan socialkompetens // Irina

    SvaraRadera
  7. Intressant! Din dotters syn på hur en lärare ska vara, stämmer även med hur jag vill vara som lärare. Det är viktigt att ha tydliga ramar, och inom dessa frihet. Samtidigt ska man utmana eleverna på ett bra sätt, och hjälpa dem på vägen. Det handlar om en balansgång mellan ytterligheter hela tiden. Läraren måste göra undervisningen meningsfull för eleven, samt väcka deras motivation. Det tar tid att bygga dessa relationer och arbetssätt i klassen, med andra ord är det inte lätt att vara vikarie!

    SvaraRadera
  8. Din dotter har verkligen en klar bild av hur en bra lärare ska vara. Kan inget annat än att hålla med. Men kan dock känna att det kan vara jättesvårt att komma in som vikarie. Först av allt så känner man inte eleverna och vet inte alls hur det fungerar i klassen eller hur eleverna är som personer, som lärare måste skapa en relation till sina elever. Att få en ömsesidig respekt. Det tror jag kan vara svårt för en vikarie. Men en bra lärare ska också ha alla dessa egenskaper som din dotter tar upp. Jag hoppas allt vi alla blir så bra lärare. Det är dessa egenskaper hon tar upp som jag hoppas att jag kommer ha.

    SvaraRadera
  9. Vad kul att du fick möjligheten att intervjua din dotter och få ta del av en elevs perspektiv. Jag håller helt och hållet med där. En bra lärare besitter inte endast ämneskunskaper. Det spelar ju faktiskt ingen roll hur duktig man är på ett specifikt ämne om man ändå inte lyckas att lära ut det och få med sig eleverna. Jag menar självklart inte att ämneskunskapen inte är viktigt, självklart är den det. Men vi som lärare kommer alltid behöva friska upp minnet och läsa in oss på olika områden ändå. Jag har stor förståelse för vikarien. Det är jätte svårt att komma in i organisationen och genomföra ett bra jobb, speciellt när eleverna kanske inte är vana att ledas av olika lärare och föreställer sig att de ska vara på ett visst sätt.


    /

    Anna Jonsson

    SvaraRadera
  10. Att ha barn som kan berätta hur dem upplever skolan är en god hjälp för oss som läser nu 
    Min dotter kommer också hem och talar om när de haft vikarie och hur hon då upplevt sin skoldag, det är intressant och veta hur de se på någon annan som leder klassen. Hon brukar vara nöjd med sina vikarier och har aldrig klagat. Även där träffar barn/eleverna på nya ledare vilket säkert också är nyttigt. Men det är tämligen intressant när barnen kan redogöra för viktiga saker som de anser inte är en bra lärare. Nu ska jag själv för första gången vara lärarvikarie i en åk 3, denna vecka och det ska bli spännande och se hur det går?! Just nu känner jag mig laddad för att kunna bemöta alla nya ansikten som jag ska träffa, vilket jag nog ägnat mest tankar åt, vad vi ska arbeta med har jag ingen aning om än. /Annika Lund

    SvaraRadera
  11. Att ha barn i skolålder är en tillgång när man ska bli lärare. Klok dotter du har! Jag tycker mycket klokt redan har blivit sagt men vill bara säga att barnen är rätt så bra på att tala om vad de behöver för att få det att fungera - det gäller ju de elever man möter i skolan också. Som vikarie hinner man kanske inte bygga upp en relation och en dialog i någon högre utsträckning, men som mer stadigvarande lärare ser jag många fördelar med att faktiskt fråga eleverna själva vad de behöver för att få skolan att fungera bra.
    /Katrin

    SvaraRadera
  12. Vilken klok inställning, låter som en tjej som kanske i vanliga fall har en lärare som når hennes önskningar. Bra inställning av henne i vilket fall!

    Att hoppa in som vikarie är inte alltid helt enkelt, och det kan vara väldigt svårt att på bara en dag arbeta så som man egentligen vill. Jag kan känna att om jag endast hoppar in en dag i en klass som jag inte är van vid så är mitt mål att de ska ha något att göra under hela dagen och att rutiner ska följas så långt som möjligt så det inte blir allt för ovant för dem.

    Men det borde vara större krav på alla som arbetar med människor, både utbildning och personlighet.
    Sen kanske det på alla skolor skulle arbetas fram en tydlig pärm med information och kanske en del extrauppgifter så att vikarien inte behöver bli alltför obekväm och därmed överföra den känslan till eleverna som med all säkerhet utnyttjar det;-)

    SvaraRadera
  13. instämmer helt! tycker en lärare ska vara tydlig och absolut inte ta kunskaper förgivet tex inte bara läsa på eller prata på utan att prata om tex svåra ord...

    SvaraRadera
  14. Vilken klok dotter du har Elisabeth! Jag kan inte annat än hålla med om att hennes bild om hur en bra lärare ska vara är väldigt lik min egen. Sen tror jag även att en lärare som har en positiv attityd gentemot sig själv och sitt arbete skapar en bättre relation till sina elever.

    SvaraRadera