tisdag 7 april 2015

Dagens "sanning"

Vi har beslutat att tema i vår blogg Nya pedagogerna kommer vara att vi behandlar allt som rör förhållningssätt och ledarskap i klassrummet, samt hur vi i klassrummet kan skapa goda relationer tillsammans med eleverna.

I Tranås har vi idag träffats innan en föreläsning om ledarskap och lärande samtal för att diskutera kring delar av boken Lyssnandets pedagogik – etik och demokrati i pedagogiskt arbete. Boken är skriven av Ann Åberg med Hillevi Lenz Taguchi som gästförfattare. Vi tyckte alla att det var en bra bok som väckte en hel del tankar och som också gav oss användbara tips till vår framtida yrkesroll.

Något som vi diskuterade var rädslan över att fastna i ett visst tänk, och få svårt att tänka nytt. Det har att göra med sanningar som även dagens föreläsare var inne lite på. Finns det en enda sanning? Nej, jag skulle vilja påstå att det oftast finns flera sanningar, men det kan lätt uppstå problem och konflikter om man utgår från en enda sanning, eller snarare sagt en fantasi om en sanning. Åberg skriver att vi ofta har en fantasibild av ”det sanna barnet”, ”den sanna pedagogen” eller ”det sanna pedagogiska arbetssättet”. Det var något vi kunde relatera till. Att öppna upp både ögon och öron, att verkligen se och lyssna, kan göra att vi får helt nya bilder. Vilka ”glasögon” vi har på oss spelar stor roll för vad vi faktiskt ser, och hör. Fokuserar vi på barnens brister och svagheter eller fokuserar vi på deras styrkor, deras förmågor och vad de kan utveckla? Det låter väl ganska självklart att ett barn (och en vuxen också för den delen) får ett bättre självförtroende om vi lyfter dess styrkor än svagheter, och därmed får eller behåller lusten för att lära och utvecklas vidare. Här vill vi också flagga för att se upp med vad det är vi lyfter och berömmer. Är det elevens egenskaper eller kunskaper och förmågor? Otaliga gånger har vi hört och hör uttrycket ”Vad duktig du är!” och vi blir lika uppjagade varenda gång. Mer om våra tankar kring detta kan ni läsa i ett kommande inlägg…J

Tillbaka till ”sanningar” och invant tänk. Det finns så mycket självklarheter som görs på ren rutin i skolan och mycket sitter nog i traditionella mönster, man gör som man alltid gjort för det är så det fungerar, eller? Rädslan över att hamna där finns, men medvetenheten om risken likaså. Viktigt är nog att våga utmana och ifrågasätta, både sig själv som pedagog men också den pedagogiska verksamheten. Hur tacklar vi det som nya pedagoger om vi möter en verksamhet där traditioner sitter djupt rotade i skolans väggar?

Avslutningsvis vill jag i detta inlägg lyfta vikten av reflektion. Vi var alla överens om att reflektion är oerhört viktigt för att kunna utveckla både sin undervisning och sitt ledarskap. Därmed elevernas lärande, det viktigaste! Vi konstaterade att reflektion tar tid och den måste få ta tid. Då var nästa fråga var vi hittar den tiden? En tanke är att istället för att bara diskutera det som inte fungerar, det negativa, även här lyfta det som faktiskt fungerar bra och inspirera varandra, exempelvis i personalrummet under kaffepausen. Vad har ni för tankar kring detta?
Kommentera gärna!
/Elisabeth

8 kommentarer:

  1. Mycket intressanta tankar och jag håller med er i mycket. Jag tror det är farligt att bli för låst vid en sanning och jag tror det är viktigt som lärare att öppna upp för olika synsätt och att man faktiskt kan lära av varandra. Erfarenheter från min VFU gjorde mig positivt överraskad då lärarlaget gärna ville få nya tankar och idéer och de var väl villiga att testa nya saker i undervisningen och öppnade upp för nya tankesätt och frågade ofta hur jag tänkte kring saker och ting. Problematiken kring detta låg i att de inte hade tiden för att sitta ner tillsammans att diskutera, precis som ni nämner i ert inlägg. De saknade både reflektionstid och kollegialt arbete för att utveckla undervisningen. Men å andra sidan fanns det små korta stunder där lärarlaget var samlade, exempelvis i personalrummet, där de många gånger fastnade i negativa spiraler. Här tänker jag då att om man istället lyfter det positiva och diskuterar kring det, även fast det bara är en kort stund, så borde det vara bättre än inget alls. Detta tänker jag även medför att det öppnar upp för en mer positiv spiral av tankar. Jag håller absolut med er att det är viktigt att lyfta det positiva men att man ofta fastnar i det negativa. Tid för reflektion, kollegialt arbete, positiva tankar och nya synsätt borde vara en självklarhet i skolan för att kunna planera och bedriva en bra verksamhet. Här tänker jag att vi först behöver börja med oss själva, det är jag själv som kan ändra mitt tankesätt och förhoppningsvis kan det leda till att andra gör detsamma.

    SvaraRadera
  2. Instämmer i Malins inledning och om jag ska ta vid efter Malin, så känner jag alltför väl igen det scenario Malin målar upp: att man är så trött och har så ont om tid att man bara häver ur sig negativa saker, som en slags debriefing. Ett tips kan vara att alla kommer överens om att försöka hålla tonen positiv och när en person inte orkar vara positiv, kan någon annan styra över samtalet så att det blir mer positivt.
    En sak som jag tänkte på när jag läste blogginlägget var detta med att fokusera på egenskaper eller kunskaper och förmågor. Ibland hör man att ledaregenskaper är medfödda och att en bra ledare är si och så och man pekar ibland på just egenskaper. Hur kan vi tänka där för att komma ifrån personligheten hos en lärare och fokusera på professionaliteten, undrar jag?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig i att en överenskommelse om en positiv ton och attityd kan göra stor skillnad. Vi har många gånger diskuterat hur lätt det kan vara att hamna i negativa spiraler och liksom fastna där. "Personalrumsregler" kanske inte vore så tokigt!
      Det är intressant det här med vad vi fokuserar på och jag tror att liksom för barn som vuxna, har det stor betydelse för självkänslan om vi talar om egenskaper eller om förmågor och kompetenser. Läste just i boken Entreprenöriell pedagogik att personlighetsperspektivet varit omdiskuterat och fått utstå en hel del kritik, vilket jag tycker är positivt. Talar man i termer av egenskaper så skulle ledarskapet vara något medfött och antingen har du det eller inte. Medan förmågor och kompetenser är något som vi ständigt kan utveckla. Jag ser det som ett livslångt lärande.

      Radera
    2. Jag tänker som så att om ett lärarlag exempelvis har beslutat för att arbeta på ett visst sätt eller följa bestämda normer så är det ytterst viktigt att alla följer detta. Jag personligen kanske inte tycker exakt såsom beslutet är taget men jag måste ändå förhålla mig till vad som ålagts mig som lärare. Jag tror det är viktgt att alla driver mot samma mål där så att inte någon faller ur vinkel för då förstörs poängen. Jag tänker därmed att det blir viktigt att tydliggöra dels förs sig själv, i lärarlaget och bland elever skillnaden på det personliga och det uppdrag vi har i yrkesverksamheten. Problematiken med det ligger dock i att personligheten speglar hur jag är som lärare och det anser jag även vara viktigt för att känna sig trygg och bekväm i den roll man står inför.

      Jag tänker dock att vi kan i det kollegiala arbetet framhäva våra styrkor som lärare men även lyfta våra svagheter och hur vi kan utveckla dem, att vi får en diskussion kring detta för att tillsammans ta del av varandras profession.

      Radera
  3. Mycket intressant inlägg! Jag vill gärna diskutera vidare i frågan ”Hur tacklar vi det som nya pedagoger om vi möter en verksamhet där traditioner sitter djupt rotade i skolans väggar?”.

    Jag tror på att vi som nya pedagoger måste visa ödmjukhet och skynda långsamt för att försöka ändra på djupt rotade rutiner. Först bör man visa sitt intresse för varför rutinen har tillkommit och när man har fått en komplett bild över den så kan man så smått börja ifrågasätta för att få igång ett nytt tänk.

    Jag är för förändring men genom erfarenhet vet jag att snabba förändringar, utan hänsyn till gamla invanda mönster, skapar tvivel och motstånd hos kollegor som då blir svårt att bryta igenom.

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. Jag håller med dig/er om vikten av att faktiskt inspirera varandra och diskutera även det som fungerar och är positivt. Omges man ständig av negativ energi och endast pratar om negativa saker blir nog risken stor att man själv blir just negativ. Nästa vecka börjar jag på ett nytt jobb och rektorn har beskrivit deras arbete för mig, vilket låter mycket spännande. Skolan är enparallell f-6 och en gång i veckan samlas alla som jobbar med barnen i hela skolan. Först tas akuta problem upp sedan ligger fokus på en klass varje vecka. Varje elev nämns vid namn och de jobbar intensivt på att det är allas elever som går på skolan. Sedan delar de som arbetar med barnen i just den klassen med sig av vad de gjort, vad som fungerat bra och vad som varit mindre lyckat. Jag ser verkligen fram emot att få vara en del av denna verksamhet :)
    // Charlotte

    SvaraRadera
  6. Spännande inlägg och något som jag själv funderat mycket på, speciellt nu när det börjar närma sig att själv komma ut i skolan och jobba. Man har ju under utbildningen nu börjat hitta sin stil som lärare, man vet på ett ungefär hur man själv vill undervisa och vilka metoder som man vill använda. Tror att det är viktigt att man känner sig trygg i sin valda roll som lärare och som person i allmänhet när man börjar jobba. Både för att hitta modet att våga testa de metoder och det sätt som man vill arbeta på, speciellt om man hamnar på en skola som är väldigt traditionsstyrd, men också så att man avger den tryggheten till sina kollegor när man lyfter dessa nya tankar och idéer. Är man trygg i sin vision tror jag att det är lättare att "få med de andra på samma tåg". Sen att man har tålamod, som nämnts tidigare. Förändringar kan vara svåra att genomföra direkt, men om man har tålamod att ta små steg tror jag att man kan komma långt.

    SvaraRadera